lørdag den 24. august 2019

Min biotop opgave B

På min biotop vil jeg lave en kartoffelfælde






1:
Skære kartoflen over














2:
Laver små vinduer












3: Sætter det sammen med elastik








4: Den bliver nu placeret på min biotop og afventer at se fangsten.




Jeg vil placere kartoffelfælden og inden snakke med børnene om hvilke dyr den kan fange.
Der er fokus på at skrive ned hvilke dyr børnene kender, så vi kan se hvilke dyr der gik i fælden og hvilke dyr børnene har nævnt matcher.






Design:


Der købes 1 stor kartoffel hvor den skæres over og udhules. Der skæres små takker i den og 2 elastikker sætter den sammen. Vi har nu en rigtig fin og effektiv fælde til små insekter.








Vi vil efter placering af kartoflen gå en tur og udforske naturen. Vi lader fælden være i et døgn og kommer tilbage.










Efter 1 døgn:

Jeg besøgte biotoppen igen og må konstatere at der ikke var dyr som gik i fælden, Der var et lille dyr, som jeg ikke kun identificere.
Men det var spændende at prøve og afvente om nogle gik i fælden.


Der kan med fordel ses på om der skal ekstra søde ingredienser til for at lokke dyr til.






Aktiviteter

1: Kast med pose





I denne her aktivitet bliver der samlet sten i en pose, blade i en anden og grene i den tredje. Formålet er at lære om vægt og hvad det betyder for hvor langt posen kan kastes i forhold til hvilken materiale. Ligeledes at forstå at 1 kg fjer vejer det samme som 1 kg sten.




2: Find bladende


I denne her aktivitet skal man kigge på bladende, så bliver låget lukket og man skal så finde blade som er magen til. Derefter sammenligner man om de er fundet og snakker om form, farve og type/art.




3: Find "natur Holger"


"Natur Holger" er sat sammen med grene. Den skal så gemmes i skoven og man skal finde den, herefter snakker man om naturmaterialet som Natur Holger består af.

1 kommentar:

  1. Hej Anne, fint at du har fået afprøvet kartoffelfælden, ærgerligt at der ikke var nogen dyr i fælden. Det bliver spændende at se om noget sødt i fælden kan hjælpe. Du kan også overveje om du kan ændre på placeringen af fælden, prøv f.eks. at gemme den et mørkt og fugtigt sted, måske mellem visne blade eller lign. Du mangler så vidt jeg kan se del 2 af biotopopgaven som jeg lige vedhæfter her: Beskriv og begrund dine pædagogisk-didaktiske overvejelser i forbindelse med dine aktiviteter. Formuler mål for børnenes/borgernes udbytte. Brug grundbøgerne til at underbygge dine argumenter og anvend evt. en didaktisk model. Ialt skulle i lave 4 forskellige biotopaktiviteter(opgave A+B), så vidt jeg kan se, har du indtil videre kun fået afprøvet denne ene aktivitet indtil videre, vi ser frem til resten ;-)

    SvarSlet