onsdag den 21. august 2019

Dyreholdsopgave



Dyreholdsopgave




Uge 26 OPGAVE A
Mål for dyreholdet



1. Vælg en bruger/borger gruppe
Målgruppen er børn i alderen 3 til 4 år.






2. Hvilke mål er der for bruger/borger gruppens læringsudbytte? 


Læring om dyrets form, adfærd. Røre ved dyret og opnå empati og forståelse for et dyr.






3. Hvordan skal dyreholdet placeres og indrettes med henblik på brugernes oplevelses- og læringsmuligheder? 


Der tages udgangspunkt i børnenes område og jeg vil præsentere dyret ude ved en vuggestue så børnene kan se dyrene.



4. Hvilke naturfaglige begreber kan dyreholdet give anledning til at introducere/bearbejde? 


Vi vil have fokus på korrekt klima for sneglen og hvordan sneglen bedst trives. Hvad sneglen spiser og hvilket klima sneglen færdes bedst i.



5. Hvilke tegn på læring, vil du kigge efter?


Jeg vil se efter om børnene udviser nysgerrighed for dyret og etablere empati for det.




Snegle har fire følehorn. Øjnene sidder ved de øverste, men duer ikke til noget videre, og sneglene finder frem til deres føde ved hjælp af en højt udviklet lugtesans. De store snegle går efter stærke lugte.


Sneglene har det bedst ved 17-18° C. Bliver det varmere, søger de skygge og fugtige steder, og i ekstrem varme dør de af udtørring. 


Lys og mørke betyder ikke noget for sneglene. Når de især kommer frem om aftenen og om natten, er det på grund af køligheden og duggen. Det gælder også sensommeren og efteråret, sneglenes paradisiske tid: uden at blive solskoldede på de nøgne rygge kan de frådse løs i havens frodige planter og bugnende køkkenhaver i de stadig længere aftener og nætter. 

Sneglenes sæson er også meget længere end haveejernes: de bliver ved indtil temperaturen når frysepunktet - og om foråret er de i sving igen, når luften er omkring 5°.
Snegle, der er klækket sent på sommeren og i efteråret, kan nemlig udmærket overleve vintre, hvor frosten ikke går i jorden. De begynder med påskeliljerne og fortsætter med årstidens frugt og grønt til haven er ribbet, hvis der ikke er noget, der standser dem. 




Jeg har indrettet det udenfor, hvor jeg har et lille område sneglen kan være i med planter og et rart klima.






Her er sneglen på tur i min indkørsel.
 Økosystem:


Snegle er vigtige for vores økosystem, da de er føde for pindsvin, biller, fugle, grævlinger og ræve.


Kilde: snegle-i-haven-nyttedyr-eller-skadedyr-12544






Pædagogiske aktiviteter - husk at du kan tage udgangspunkt i disse i din praksisafprøvning


I første præsentation kan børnene se og mærke sneglen. Det vil give indblik i sneglens væremåde og adfærd.


Næste præsentation skal børnene se mere ind i sneglens dagligdag, i forhold til føde, bevægelse, klima og hvordan sneglen bedst trives.


Der er dialog med børnene omkring sneglen og de observationer børnene gør sig.




Pædagogens rolle i forhold til anskaffelse:


Pædagogen finder en passende snegl/snegle til præsentationen. Der bliver købt en kasse og indsamlet korrekt planter og materiale så sneglen har et godt klima. Efterfølgende bliver sneglen sat tilbage i naturen. Den del hvor sneglen bliver sat tilbage er også en god læring for børnene da det giver en forståelse af empati og at et følende væsen har brug for trygge rammer og være i det klima det trives bedst i.


Pædagogen har sat sig ind i sneglens behov, så det bliver håndteret korrekt.




Dokumentation og formidling 


  • Taget billeder som dokumentation
  • Smtte model bliver brug for at evaluere forløbet og se hvad der gik godt og hvad der kunne gøres anderledes.




Uge 11 OPGAVE E


Perspektivering


15. Hvilken ny viden fik du selv gennem arbejdet med dyreholdet?




Jeg gjorde mig den erfaring at børnene har meget forskellig tilgang til dyrene. Nogle børn er åbne overfor nye ting, men også en forskel på deres empatiske tilgang. Pigerne var mere omsorgsfulde, hvorimod drengene kunne være mere vilde.




Jeg er blevet mere bevidst om at Snegle ikke kan lide alle slags planter og hvor vigtig temperaturen er for sneglen.




16. Hvilke etiske spørgsmål giver dyreholdet mulighed for at arbejde pædagogisk med?


 Det var vigtigt med rolige bevægelser ved sneglen, da den hurtig putter sig i sit sneglehus.


I forhold til bortskaffelse af sneglen, så bliver den sat tilbage i naturen, sammen sted som hvor jeg fandt den.




17. Hvilke perspektiver tænker I jeres dyrehold har (almen dannelse, den åbne skole…)?


Det er vigtigt at børnene forstår vigtigheden i at alle dyr har ret til at være her, og bare fordi dyret ikke har flotte øjne og en pels, så er det et levende følende dyr som skal tages godt om.




18. Hvilke gode oplevelser gav dyreholdet anledning til?


Sneglen er på sin egen måde aktiv. Sneglen vil gerne spise og bevæge sig rundt i kassen. Man oplevede en anden form for nysgerrighed, som jeg ikke havde troet en snegl vil give.




1 kommentar:

  1. Hej Anne, dejligt at du har haft nogle fine oplevelser med snegleholdet. Du har mange gode overvejelser og iagttagelser omkring dit dyrehold, men overvej hvordan du I højere grad kan koble pædagogisk litteratur på dit forløb. Brug gerne grundbogen.

    SvarSlet